De afgelopen jaren heeft Nederland een werkrevolutie doorgemaakt. We zijn steeds meer gaan werken op afstand. Waar dient het kantoor nu nog voor? Er is duidelijk een nieuwe manier van werkinvulling ontstaan. Hoe ondersteunen we deze nieuwe behoefte en zorgen we dat beide werelden connected blijven.

Hybride werken
als strategie
Organisaties zoeken in deze nieuwe wereld een vorm van hybride werken die het beste bij hun past. Er was al een lopend vraagstuk “digitale transformatie”, met daarbij de centrale vraag: Hoe kunnen we zowel onze eigen organisatie, als onze klanten in de toekomst het beste bedienen? De marktomstandigheden van de afgelopen jaren hebben deze onderwerpen in een stroomversnelling gebracht en brengt vele nieuwe uitdagingen met zich mee.

De trendterm “hybride werken” wordt voor diverse varianten van werken gebruikt. We zien hierin organisaties die sterk sturen op uitsluitend thuis werken, maar ook organisaties die zich sterk inzetten om de medewerkers weer volledig op kantoor te laten werken. Er zijn diverse tussenvormen denkbaar. Wat houdt hybride werken nu werkelijk in? Kunnen we een “one size fits all” model toepassen of is het hybride werken vraagstuk juist maatwerk voor elke organisatie? Wij denken het laatste, echter dien je hierin als organisatie breed te faciliteren in cultuurverandering, mens en welzijn en de ondersteunende technologie voor verbinding en samenwerken.
Microsoft Teams
Voor een optimale ondersteuning van het hybride werken is er een moderne werkplek nodig. Veel organisaties hebben de afgelopen jaren hierin geïnvesteerd. Microsoft Teams heeft gedurende deze periode veel terrein gewonnen als moderne samenwerk- en communicatie-applicatie.
In februari 2020 waren er ongeveer 270.000 actieve Microsoft Teams gebruikers in Nederland. Nu zijn dit er meer dan 7 miljoen. Resultaat hiervan is dat vergaderen met Microsoft Teams inmiddels goed is ingeburgerd en werknemers thuis een ideale thuiswerkplek hebben opgezet. Maar hoe gaan we verder terug op kantoor? Hier zien we veelal nog verouderde communicatie- en samenwerk oplossingen.
Ondersteuning nodig bij een hybride vergaderen strategie?
Communicativ kan aan de hand van voorbeelden, live ervaring en vele referenties een workshop Hybride samenwerken, van trendterm naar concrete strategie aanbieden!
Hybride werken als strategie
De basisvoorwaarde voor het hybride werken is om de werknemers op elke gewenste werkplek en op elk tijdstip optimaal te faciliteren, waarbij de organisatiedoelstellingen gewaarborgd blijven. Dit is niet altijd voor elke werknemersgroep mogelijk. Organisaties dienen als eerste te beginnen met het opzetten van een zogenoemde “hybride werken strategie”. In de ideale situatie begint dit met een inventarisatie van de huidige situatie. Hier worden de ideeën van de werknemers die ze hebben opgedaan in de afgelopen jaren van thuiswerken ingebracht en als laatste de visie van de organisatie. Deze informatie geeft een goed beeld en een solide basis voor het opzetten van een hybride werken beleid voor elke organisatie.
Wordt 'het Kantoor' de plek voor samenwerken en te ontmoeten?
Het punt waar veel werknemers tegenaanlopen bij werken op kantoor, is de gedateerde technologie in de vergaderkamers. Veel van deze ruimtes zijn niet optimaal ingericht voor werken op basis van Microsoft Teams. Hier is veelal andere apparatuur voor nodig, maar ook een andere werkwijze en inrichting van de ruimte.
Bij gebruik van Microsoft Teams op de werkplek, is het sterk aan te bevelen om de vergaderkamers toekomstbestendig te maken en deze te optimaliseren voor het gebruik van Microsoft Teams. Hiermee is een zogenoemde “hybride vergadering”, waarbij een deel van de werknemers in de vergaderruimte op kantoor aanwezig is, en een gedeelte van de deelnemers op een andere locatie, goed te ondersteunen. Om de mogelijkheden van Microsoft Teams vergaderen zelf te ervaren hebben we een Microsoft Teams Experience Center in Almere gebouwd. Hier kunnen wij alle mogelijkheden, inzichten, mens en gedrag, techniek en akoestiek voorwaarden toelichten. Nem contact met ons op om een afspraak te maken.