Communicativ is in 2009 gestart met als doel de expert te worden in Microsoft Unified Communication and Collaboration. In die beginperiode zag de wereld er heel anders uit. We willen u graag meenemen in ons verhaal en de weg die wij hebben bewandeld.

2009

Communicativ Opgericht

Communicativ is in 2009 opgericht met een vestigingsadres op Schiphol, naast het Microsoft kantoor. Vanaf de allereerste dag is onze focus uitsluitend gericht geweest op Microsoft-communicatieoplossingen, waarop we ook onze volledige strategie hebben gebaseerd. Toentertijd waren de producten Microsoft Exchange 2007 en Microsoft OCS2007r2 algemeen beschikbaar in de markt. Alle producten waren echter alleen beschikbaar als on-premises installaties. Veelal werden de omgevingen bij de klant zelf geplaatst en een enkele keer in een hosted model. Microsoft OCS2007r2 is het eerste UC product dat in staat was om te worden gekoppeld met een traditioneel telefoonsysteem (PBX).

In de 2de helft van 2009 zijn we begonnen met het testen van BPOS, Business Productivity Online Suite het eerste online samenwerkingsplatform vanuit Microsoft. De voorloper van Office 365.

2010

Telefonie, een heel ander spel!

In 2010 waren we actief met verschillende Microsoft Exchange- en BPOS-projecten. In ons, destijds kleine klantenbestand hadden wij een aantal organisaties die graag het nieuwste van het nieuwste wilden. Enkele van deze klanten hadden het idee om hun bestaande telefoon centrale te koppelen aan een Microsoft OCS-oplossing. In die eerste projecten hebben we ervaren dat er een behoorlijke kennisafstand tussen de telefonie- en IT-wereld zat.

Op dat moment heeft Communicativ besloten de organisatie 180 graden te draaien en de focus van mail migraties te verleggen naar telefonie vervangingstrajecten op basis van Microsoft producten.

Eind 2010 introduceerde Microsoft Lync 2010 op de markt. Dit zou volgens Microsoft het eerste Microsoft-product zijn dat een telefooncentrale volledig zou kunnen vervangen zonder de noodzaak van koppeling met een bestaande telefooncentrale, zoals bij de voorganger OCS wel diende te gebeuren. We konden op dat moment de Lync-servers verbinden met een gateway / SBC en waren in staat om ISDN lijnen direct te koppelen aan een Microsoft omgeving. Toen is onze samenwerking met AudioCodes begonnen als preferente leverancier voor SBC oplossingen.

2013

Gold Communicatie en Gold Messaging status

Na meer dan 2 jaar actief zaken te hebben gedaan in de telefooncentrale-vervangingsbranche werden we die periode veelal geconfronteerd met de voornamelijk technisch gedreven project benadering vanuit onze klanten. De voordelen voor een betere werkvloerervaring door een ander communicatie proces te introduceren waren niet echt bespreekbaar. De initiele vraag tot vervanging zat meer in de vervanging op basis van afschrijving.

Microsoft introduceerde hun nieuwe product Microsoft Lync 2013. Dit nieuwe product zou (wederom) de eerste volledige functionele PBX-vervangingssoftware zijn. Met deze nieuwe productintroductie introduceerden Communicativ een nieuwe projectaanpak. Hiermee zette we de eerste stappen naar een betere ondersteuning voor het business vraagstuk i.pv. enkel het vervangings-vraagstuk. Met behulp van een vragenlijst en interviews van gebruikers creëerden we een betere acceptatie van het nieuwe product en een betere bereikbaarheid voor de organisatie.

In het eerste kwartaal van 2013 hebben wij met ons team onze eerste Gold Communication- en Gold Messaging-status bereikt. We hebben dit jaar een prachtig project mogen doen voor één van werelds grootste vrachtschip maatschappijen MOL. Met meer dan 25 locaties in Europa en Afrika hebben we een volledige telefonie omgeving vervangen voor Microsoft Lync 2013. Op elke locatie is een AudioCodes Mediant 1000 SBA’s geplaatst en gekoppeld aan een dual datacenter-setup te Nederland. Met dit project realiseerden we een kostenbesparing van 300K euro per jaar op de interne communicatiekosten van de klant.

2015

Meer dan 310.000 Lync/SfB gebruikers in Nederland

In 2015 komt er opnieuw een naamsveranderig vanuit Microsoft. Microsoft Lync wordt Microsoft Skype for Business. Het product wordt drastisch gewijzigd met een compleet nieuwe gebruikersinterface en een mobiele telefoon applicatie. De architectuur van de serveromgevingen is echter hetzelfde gebleven en Lync 2013 deed het uitstekend bij onze klanten. 2015 was voor ons een zeer mooi jaar. Met als resultaat dat we meer dan 310.000 eindgebruikers gemigreerd hebben naar Skype for Business.

Tijdens een meeting bij Microsoft Nederland, kregen wij te horen dat wij nummer één in Nederland zijn, echt een mooie team prestatie! Met het verhogen van onze zichtbaarheid ging groei gepaard. Ons team breidde zich uit en er werden 3 business units opgezet: Communicatie, Samenwerking en Interop.

We introduceerden onze eigen ontwikkelde Skype vergaderoplossing. Deze oplossing had een basis van een aanraakscherm met een mini-pc en een stukje geschreven software tegen de Skype client aan. Aan het einde van 2015 werden wij geïntroduceerd aan het Perceptive Pixel-team. Dit bedrijf is door Microsoft overgenomen voor de ontwikkeling van een nieuw Microsoft product. We zijn toen gestopt met de verdere ontwikkeling van onze eigen vergader oplossing. Nu was het wachten tot er in Q1-2016 een nieuw revolutionair product gelanceerd zou worden.

2016

Surface Hub verandert de wereld

Q1-2016: Microsoft introduceert in februari de Microsoft Surface Hub. Een compleet nieuw apparaat voor Skype ondersteuning in de vergaderkamer. Met onze voorkennis, maar ook ons geloof in het product als meerwaarde voor de markt, formeert Communicativ direct een Surface Hub team.

Microsoft Nederland neemt contact met ons op met de vraag of wij hen willen ondersteunen in de installatie van de eerst 2 Surface Hub devices. Na installatie werd ons duidelijk dat dit de enige twee apparaten zijn voor geheel West-Europa de komende 6 maanden. Alle Enterprise klanten van Microsoft in West-Europa werden hiervoor uitgenodigd om een demo bij te wonen op kantoor Schiphol. 90% van deze klant demo sessies heeft Communicativ mogen uitvoeren. In totaal zijn er 185 demo sessies met meer dan 5 klanten per sessie gegeven.

De Surface Hub is een echte game-changer en heeft de wereld van Collaboration voor de Enterprise en Corporate markt geopend. Na 9 maanden wachten kunnen we de eerste Surface Hubs bij klanten installeren. Er werden een tweetal nieuwe productcategorieën geboren in ons portfolio om de volgende probleem op te lossen “Hoe verbinden we onze huidige Cisco/Polycom AV-oplossingen in een Skype Surface Hub-vergadering?", Interoperabiliteitsoftware is het antwoord. We worden partner van Pexip om naadloze integratie te bieden voor alle verouderde AV-conferencing-verbindingen in een Skype voor Business-omgeving. Vraagstelling 2 was “De Microsoft trolley waar de Surface Hub op werd bevestigd kon niet in hoogte worden versteld en geeft veel gebruikers geen optimale gebruikers ervaring." Gezamenlijk met de fabrikant Conen ontwikkelden wij onze eigen Surface Hub trolley voor de 55 en 84 inch wat een groot succes is geworden.

2017

Een nieuw kantoor en bellen met -35C vanaf de cloud

Reeds in 2016 voerden wij onze eerste projecten in België uit. Vanwege de positieve resultaten daar, hebben we een kantoor in Brussel gehuurd naast het Microsoft België hoofdkantoor.

Om de mobiele communicatie- en samenwerkmogelijkheden van Office365 aan te tonen, doet ons managementteam mee aan de Arctic Challenge. Tijdens het rijden van 8.500 km naar de Noordkaap met temperaturen tot -35 Celsius, wordt Communicativ vanuit de auto met eenvoudige gegevensverbindingen aangestuurd. Met Microsoft Skype Cloud PBX, headsets en een laptop voorzien van de Skype client maakt het team, gedurende de rit vanuit de auto, een totaal van 124 conference calls (56 met video) en 259 Skype-aanroepen.

Microsoft kiest ons in de loop van het jaar als Microsoft Launch Partner voor Office 365 Cloud PBX, later omgedoopt tot Microsoft Phone-system.

2018

Teams wordt het!

De berichten bereiken de markt dat ook Skype for Business wordt vervangen en van naam gaat veranderen. Microsoft Teams is het product wat telefonie gaat ondersteunen enkel vanuit de cloud. Het product Skype for Business blijft actief voor de organisaties die nog niet naar de cloud over kunnen of willen.

Naarmate Microsoft Teams volwassen wordt, ontvangen we veel vragen van klanten die samenwerking binnen hun organisatie naar een hoger niveau willen tillen. Op dat moment zijn wij bezig met een aantal Microsoft TAP programma's: Microsoft Teams, Teams Room System en Surface Hub 2S. Deze programma's zijn ontworpen om Microsoft feedback te geven over nieuwe producten door een selecte groep gespecialiseerde partners vroegtijdig inzicht en test mogelijkheden te geven. Begin 2018 was ook de start van ons eerste grootschalige International Teams-project, waarbij we meerdere DevOps-teams in 5 landen met elkaar verbinden. We leveren ook onze eerste volledige Microsoft cloud telefonie-projecten op met behulp van meerdere cloud-connectoren.

In april 2018 ontvangen we het bericht vanuit Microsoft dat we zijn geselecteerd als finalist partner voor de Global Intelligent Communication Partner of the Year award! Deze finale plek is een erkenning van onze inzet de afgelopen jaren en onze unieke aanpak.

Deze projectaanpak heeft onze CEO op de partner conference in Las Vegas mogen toelichten tijdens de keynote Intelligent Communications. We zijn nog maar halverwege het jaar, maar we kunnen al zien dat onze markt snel verandert, gebruikers behoefte komt steeds meer centraal te staan en de techniek is de leidende factoor vanuit besluitvorming. Adoption and Change Management (ACM) is een nieuwe discipline vanuit Microsoft waaraan organisaties kunnen gaan voldoen. Vanuit de expertise die Communicativ heeft wordt Communicativ gezamenlijk met 8 andere organisaties in Nederland direct als Gold ACM partner benoemd.